Service och support

Berätta om ditt support- eller serviceärende

Kontaktformulär, support
Godkänn villkor

Service och reparation

Vi utför service och reparation på marknadens alla liftar, i vår verkstad eller över hela landet. Hör av dig så hjälper vi dig vidare.

Kontakta serviceavdelningen:
Tel: 010-2637026
Mail: service@lifton.se

Support

Behöver ni manualer, sprängskisser eller hjälp med handhavande, hör av er!
Längst ner på sidan hittar du svar på våra vanligaste frågor.

Kontakta supportavdelningen:
Tel: 010-2637026
Mail: support@lifton.se

Reparation eller service?

Egen verkstad i Borlänge
Våra tekniker hanterar de flesta typer av service och reparationer – både för kunder och försäkringsbolag. För att minska stillestånd kan vi även komma ut till er och utföra arbetet direkt på plats.

Noggranna kontroller och hållbara delar

Alla liftar – nya, begagnade eller servade – genomgår kvalitetskontroll innan leverans. Vi använder reservdelar och tillbehör av högsta kvalitet för lång livslängd och färre framtida reparationer.

Tryggt, enkelt och effektivt!

Stora vinkelslipen
Skruvar JLG körpanel
Nu med servicebil!

Vår ambulerande servicetekniker Owe står alltid redo för utryckning när du behöver service eller reparationer ute på arbetsplatsen.

Har du funderingar kring reservdelar?

Vi har reservdelar till de flesta märken och modeller av liftar på marknaden. Vi har ett lager med de vanligaste reservdelarna hos oss i Borlänge för snabb hantering av service- och reparationsärenden.

Vanliga frågor

Här följer några av de vanligaste frågorna vi får ifrån våra kunder

Frågor om service, reparation och reservdelar

Lifton har servicepersonal med olika expertområden och vi utför service och reparation på Omme, JLG, Dino, Genie, SkyJack, Braviisol, Iteco, Denka, Manitou, Haulotte, Dexter, Hinowa, Snorkel, Grove, Bronto, K-lift, Leguan, Liftlux, Nifty,Power Tower, Paus, Skyman, Snorkel, Sunett, Terex, Upright, Topper, Ruthmann, Fronteq, Holland, Jumbo, LGMG och Sinoboom

 

  • Kontrollera att du har ström i kabeln som är ansluten till liften (om tillämpligt).
  • De flesta liftar är utrustade med en huvudströmbrytare, kontrollera så att denna är tillslagen.
  • På vissa liftar sitter det en jordfelsbrytare som kanske har löst ut.
  • Kontrollera att samtliga nödstoppsknappar är utdragna.
  • Kontrollera att det finns ström i batteriet/batterierna.
    * Tänk på att ofta måste även nödsänkningsbatteriet ha ström för att liften skall fungera.
  • En saxlift bryter vanligtvis körfunktionen om laddningskabeln är ansluten.

 

  • Kontrollera att samtliga stödben är nedsänkta ordentligt och har stadig kontakt med underlaget.
  • Vid väderskifte mellan varmt och kallt väder så händer det att de givare som känner av att stödbenen är nedfällda har frusit fast eller kärvar. Kontrollera dessa och smörj dom gärna med lite fuktdrivande smörjmedel.
  • Står liftens funktionsväljare i rätt läge?
  • Kom ihåg att liften inte får luta för mycket om körning skall vara möjlig. Detta kan du kontrollera på det vattenpass som skall finnas i närheten av stödbenskörningen eller på plattformen.
  • Kontrollera att du har tillräckligt mycket ström i batterierna, detta är en säkerhetsfunktion som skall förhindra att du blir fast på plattformen när den är upphissad.
  • Går dom så kallade potthålsskydden ner ordentligt? Dessa sitter på mindre saxliftar mellan hjulen och skall åka ut automatiskt när man påbörjar upphissning av plattformen för att förhindra att liften välter om man till exempel kör ner i en grop med korgen uppe. Dessa kontrolleras av var sin brytare.
  • Finns det ström i 230V kabeln?
  • Kontrollera spänningen i batterierna. Är spänningen för låg kommer laddaren inte att orka starta en laddningscykel. Man kan då behöva ladda batterierna separat med en kraftigare laddare för att få fart på dessa igen.
  • Kontrollera vattennivån i batterierna. Denna skall ligga ca 1cm ovanför cellplattorna.
  • Kontrollera säkringen i laddaren.
  • Kontrollera vattennivån i batterierna. Denna skall ligga ca 1 cm ovanför cellplattorna.
  • Maskiner med 230V drift behöver en kraftigare strömkabel (gärna 2,5mm²) om man använder en längre kabel än 10 meter annars kan detta fenomen uppstå.
  • En annan orsak kan vara att startkondensatorerna till elmotorn är dåliga och behöver bytas.
  • Korgen måste vara nedkörd till en viss höjd som är beroende på vilken storlek på lift som används innan den högre hastigheten blir tillgänglig.
  • Teleskopet måste vara helt inkört på bomliftar.
  • Se till så att omkopplaren för hastighet står i rätt läge.
  • Bommen måste vara helt nedkörd i sitt stöd för att körning av stödben skall vara möjlig. Denna funktion styrs av en brytare som sitter vid stödet, kontrollera funktionen hos denna.
  • På en skylift måste korgen vara helt nedkörd för att man ska kunna köra stödbenen.
  • Kontrollera oljenivån i motorn. Motorn har en oljevakt som känner av nivå och oljetryck i motorn.
  • Det händer ibland när man transporterar en lift att bensinkranen står öppen. Då finns det en risk att bensin rinner över och blandar sig med oljan, vilket i sin tur ger ett felaktigt oljetryck med följd att motorn stannar. Kontrollera och lukta på oljan.
  • Kontrollera lufttrycket i däcken. För lite luft gör diametern på hjulen mindre och drivningen fungerar inte korrekt.
  • Däcken kan vara utslitna och behöva bytas. Blir gummit för gammalt eller utslitet så får inte drivrullarna riktigt grepp.
  • Kontrollera så att ingen fläns i drivrullen är skadad, borta eller sitter löst.
  • Här är det vanligt att korgen lutar för mycket mot horisontalplanet.
    Vanligtvis så sitter den en sensor som känner av när korgen lutar mer än 3 grader,
    liften ska då känna av detta och korrigera lutningen med hjälp av korgcylindern.
    Det finns också en sensor på 10 grader, går denna in då bryts samtliga funktioner.
  • Lutar korgen mer än 10 grader så måste man, i dom flesta fall, pumpa upp korgen
    manuellt och sedan felsöka funktionen.
  • Här är det mycket upp till vad det är för tillverkare och modell på liften.
    Här ska man konsultera manualen till liften där det framgår, eller slå oss
    en signal så hjälper vi dig plocka fram rätt olja.
  • Att köra en lift med fel olja kan resultera i skador då man antingen kan få för högt
    eller för lågt oljetryck i liften.
  • En lift oavsett märke och modell ska säkerhets besiktas en gång per år.
    Det ska alltid finnas med ett dokument från ackrediterat företag i dokumentlådan
    i liften.
  • Det finns idag inget lagkrav på att en lift för privat bruk ska säkerhets besiktas även om
    vi verkligen rekommenderar detta för din egen säkerhets skull.
  • Här tittar man på samtliga funktioner på liften med fokus på säkerhet.
    Framför allt så testar man nedsänkningens funktion.
  • Man inspekterar även liftens alla delar med avseende på skador och sprickor som
    i värsta fall kan orsaka personskador.
  • När liften inte är inregistrerad och besiktigad för 80km/h så ska det finnas en LGF-
    Skylt på liften. Detta innebär att ekipaget får framföras i maximalt 30km/h.
  • Man får oavsett vikt på skyliften framföra denna men vilken personbil som helst.
    Dock ska framförandet ske på ett trafiksäkert sätt.
  • Belysning måste finnas på skyliften vid framförande på allmän väg.